سفر به رم

بدون شک رم یکی از زیباترین شهرهای دنیا است. هر ساله میلیونها گردشگر از سراسر دنیا به رم می آیند تا گنجینه ها و شاهکارهای هنر و معماری این شهر را تحسین کنند.

اما در رم چیزی بیش از مسائل تاریخی وجود دارد، آثار هنری و غذاهای عالی. رم پایتخت و بزرگترین شهر کشور ایتالیا می باشد و درحالیکه تاریخ در همه جای آن منعکس شده است زندگی نوین امروزی هم کاملا در جریان است. رم قلب سیاسی و مذهبی ایتالیا است و حضور همزمان دولت و کلیسا براین شهر حاکم است.

اما سفر به این شهر جاودانه می تواند برای گردشگرانی که برای اولین بار به این شهر می آیند دائما گیج کننده باشد. راهنمایی هایی که در این مطلب هست کشف این شهر را برای شما راحتتر می کند و با ارائه یکسری توصیه های عملی به شما کمک می کند این شهر را با تمام شکوهش کشف کنید و از آن لذت ببرید.

  1. از آنجائیکه روم گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشد، تاریخ سفر خودتان را با دقت انتخاب کنید. بهترین زمان سال برای دیدن این شهر ماه آپریل، می و اواخر سپتامبر و اکتبر می باشد. در اوج تابستان گرما و جمعیت، شهر را تقریبا غیر قابل تحمل می کند. به خصوص باید ماه آگوست را نادیده بگیرید برای اینکه ماهی است که به نظر می رسد کل کشور ایتالیا به تعطیلات می روند. در اوایل یا اواخر سال هم سفر به این شهر می تواند پرمخاطره باشد برای اینکه ساعت بازدید بسیاری از مکانهای دیدنی کوتاه است و بعضی از آنها کاملا بسته هستند.

در اوایل پاییز هوا هنوز گرم است، شبها کمی خنک هستند و تورهای گروهی و توده دانشجویی تقریبا ناپدید شده اند.

اگر بتوانید برای اقامت به مدت یک هفته برنامه ریزی کنید برای از دست ندادن چیزی دوندگی نخواهید داشت و تازه باز هم احساس می کنید خیلی زود دارید این شهر را ترک می کنید. اما اگر زمان محدودی دارید برای دیدن تمام جاذبه های دیدنی اصلی روم حداقل ۴ روز در نظر بگیرید. اگر سعی کنید که دیدن کل شهر را در دو روز فشرده کنید و هیچ کاری نکنید و فقط با آشفتگی از یک مکان به مکان دیگر بدوید و با عجله عکس بگیرید فقط دارید خودتان را گول می زنید. بعد از این هم روم در یک روز ساخته نشده است و نمی توانید در یک روز هم همه آن را ببینید.

  1. برای غوطه ور شدن در ماهیت روم شدیدا توصیه می کنیم که در هتلی بمانید که بتوانید به راحتی از در هتل بیایید بیرون و در قلب شهر باشید.
  2. قبل از تعیین مکان اقامت به نقشه روم نگاهی بیاندازید و خودتان را به هتلهایی در شرق رودخانه تیبر(Tiber River)و غرب ایستگاه (Station Termini) محدود کنید. در عین حال بدانید که مسافتهای روی نقشه می توانند به آن اندازه که به نظر می آیند نزدیک نباشند.

سرزنده ترین منطقه برای اقامت نیم مایلی راستای بین پیازا ناونا Piazza Navona و پیازا باربرینی Piazza Barberini است. در این منطقه اتاقها گران هستند اما می توانید یک عالمه هتلهای خانوادگی کوچک در آن نزدیکی پیدا کنید.

 

  1. گرسنه شدن چیزی است که هیچ مسافری در رم نباید اصلا نگرانش باشد، این شهر به راستی لبریز از مکانهای خوبی برای خوردن غذا است. فقط منطقه شلوغ جنوب اسپنیش استپز Spanish Steps پر از این مکانهاست و پیچ و خمهای تقاطعهای خیابانهای بین ویا دل کورسو Via del Corso و پیازا ناونا Piazza Navona دهها مکان خوب دارند. اکثر آنها مکانهای باز برای نشستن دارند و لیست غذاهای مشابهی از جمله پاستا، پیتزا، استیک گوساله، مرغ و غذاهای دریایی دارند. غذاها معمولا ساده، تازه و خوشمزه هستند و حتی رستورانهایی که به نظر می رسد گردشگران را گیر می اندازند هم غذاهای خوبی به شما خواهند داد.

 

  1. آن نقشه دستی رم را بردارید. یک شکل لوزی روی نقشه بکشید که راس آن با اسپنیش استپز Spanish Steps شروع می شود، ضلع راست آن ایستگاه مترو استیشن ترمینی Station Termini ،اونتین هیل Aventine Hill در پایین و Piazza Navona در ضلع چپ قرار گیرد. احتمالا ۷۵ درصد از جاهایی که باید ببینید در این قسمت قرار می گیرند و با اینکه روی نقشه آنقدر بزرگ به نظر نمی رسد حداقل دو روز برای دیدن چیزهایی که داخل این لوزی هستند نیاز دارید و سه روز بهتر هم هست. بعضی جاها مثل گشت و گذار در خرابه های رم باستان (از جمله کلوسیوم Colosseum ) به راحتی یک روز کامل شما را پر می کند.

 

جاهای دیدنی برجسته ای از جمله واتیکان Vatican ( که یک مقصد یک روزه دیگر است)، قلعه سانت آنجلو Sant’Angelo و VBilla Borghese خارج از این لوزی قرار می گیرند.

به خودتان این فرصت را بدهید که با مشخص کردن یک برنامه سیاحتی قبل از رسیدن به رم این شهر را به درستی ببینید. هر روز یک بخش کوچکی از شهر را برای گشتن انتخاب کنید و برای خودتان وقت کافی بگذارید تا برای صرف یک فنجان کاپوچینو در محیط باز یک کافه یا یک اسکوپ بستنی ایتالیایی در یکی از دهها بستنی فروشی که خواهید یافت وقت بگذرانید.

  1. مثل هر شهر بزرگی میزان ایمنی و امنیت واقعا بهایی است که در برابراتفاقها خواهید پرداخت. یک مشکل برخورد با جیب برهایی است که در این شهر وجود دارند. این کاربخصوص در متروهای پرجمعیت و در مکانهای پر از گردشگر رایج است. بنابراین لازم است که همیشه حواستان به کیفتان باشد.

در هر صورت کار عاقلانه این است که مبلغ زیاد یا کارتهای اعتباری با خودتان برندارید. بسیاری از این جیب برها کولی ها هستند، مهاجرین غیر قانونی که درحوالی شهر زندگی می کنند. آنها اغلب زنان و کودکانی هستند که حس امنیت دروغین در شما ایجاد می کنند پس به خاطر جنسیت یا سن آنها گول نخورید. یک بچه کولی یک رز به دست شما می دهد که شاید دل شما را ببرد اما به محض اینکه رز را گرفتید یک آدم بزرگسال یکدفعه ظاهر می شود و از شما درخواست پول می کند.

  1. رم مثل خیلی از شهرهای بزرگ به گرفتن هزینه اضافی کرایه تاکسی بدنام است به خصوص برای گردشگران از همه جا بی خبر. بخش بزرگی از تاکسیهایی که در خیابان وجود دارند، تاکسیهای غیر قانونی بی نام و نشان هستند. بنابراین همیشه مطمئن شوید که وارد یک تاکسی ثبت شده با تاکسی متر می شوید. اگر تاکسی متر نداشت قبل از راه افتادن سر قیمت صحبت کنید و مطمئن شوید.
  2. پیاده روی در رم واقعا بهترین راه برای دیدن همه جاهای دیدنی و تعقیب چیزهایی است که گردگشران به دنبالش هستند. رم اغلب پر از ترافیک است و برای همین پیاده روی انتخاب آسان تری است. اکثر برای دیدن چیزهایی که در رم می خواهید ببینید و کارهایی که می خواهید انجام دهید روی پا هستید پس عاقلانه است که برای کفشهای راحت هزینه کنید.
  3. همیشه فکر خوبی است که یک بطری آب به همراه داشته باشید که نیاز پیدا خواهید کرد آن را دوباره پر کنید تا از کم آبی احتمالی بدنتان جلوگیری کنید. با خرید آب از چرخ دستی ها و رستورانها متوجه می شوید که برایتان گران تمام می شود. انتخاب خوب این است که آب را از سوپرمارکت بخرید.
  4. رم شهر گرانی است پس انتظار نداشته باشید که چیزهایی با قیمت خیلی خوب پیدا کنید. به هر حال دیدن مغازه ها لذت بخش است.

در منطقه اطراف  Piazza di Spagna (Spanish steps) به بوتیکهای لباس زنانه، جواهرات، کفش و غیره می رسید.

پارادا، والنتینو، گوچی، فندی، میسونی و آرمانی همه در یک مسافت کوتاهی نسبت به هم هستند.

اگر برنامه شما به بدترین حالت پیش رفت و نتوانستید همه چیز را در یک سفر ببینید فقط قبل از رفتن یک سکه در تروی فانتین (آبشار سه قلوTrevi fountain) بیاندازید و افسانه این کار این هست که یک بازدید دیگر از این شهر را در آینده  برای شما تضمین می کند.

گردآوری و ترجمه: ترجمه آنلاین نویسنده، فرنگیس رحیق

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *