هفت نشانه که مشخص می کنند سردردهای شما میگرن هستند

فقط یک سردرد بد است یا میگرن؟ به این شواهد مشترک نگاهی بیاندازید تا متوجه شوید که زمان درمان میگرن فرا رسیده است:

می دانید که درد میگرن شما مسئله ای است که نمیشود از آن سردر آورد و نشانه ها و علائمی هستند که به شما می گویند شما دارید چیزی بیش از یک سردرد را تحمل می کنید. برخی از علائم هشدار دهنده چند روز قبل از حمله میگرن شروع می شوند و دیگر نشانه های عادی مثل حالت تهوع همراه با درد میگرن رخ می دهند.

به همان اندازه که سردردهای میگرنی آدم را درمانده می کنند شرایطشان هم همانقدر در هر فردی منحصر به همان فرد است. هر فردی این نوع سردرد را به طور متفاوت تجربه می کند. طبق گفته دکتر عصب شناس رابرت کاون پروفسور درمانگاه دانشگاه پزشکی استنفورد:” کلید شناختن نوع سردرد میگرنی شما این است که به محیط اطرافتون توجه کنید و ببینید دلایل ایجاد سردردهای شما چیست.”

در اینجا هشدارهای رایجی ذکر می شود که می توانید به آنها نگاهی بیاندازید:

خمیازه کشیدن: یک یا دو روز قبل از شروع میگرن ممکن است بیش از حد معمول خمیازه بکشید. این مسئله برای خیلی از افراد یک علامت هشدار دهنده و آزار دهنده اولیه می باشد اما در عین حال به شما زمان می دهد تا برنامه درمانی میگرن خودتون را آغاز کنید. طبق گفته دکتر کاون ، دیگر علائم هشداردهنده اولیه (که نشانه های آغازین بیماری نامیده می شوند) و همراه با خمیازه کشیدن می آیند، احتباس مایعات (مترجم:کم آبی بدن که موجب کاهش ادرار می شود)، میل شدید به غذا، خستگی، تشنگی، احساس گیجی و تغییرات شخصیتی می باشند.

هاله دیدن: این گونه از پیامدهای بینایی که شامل دیدن سایه های نقطه ای یا ستاره ای، مات دیدن، یا باریک بینی می شوند حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از شروع درد میگرنی آغاز می شوند و سپس درست قبل از شروع سردرد کاملا از بین می روند. خانمها به خاطر دلیل مهم دیگری باید نسبت به هاله دیدن آگاه باشند، خانمهایی که دارای علائم قبل از قائدگی هستند بیشتر در خطر سکته قلبی قرار دارند. دکتر کاون می گوید:” به خانمها توصیه می کنم که سیگار نکشند یا از قرصهای ضد بارداری استفاده نکنند یا هر کاری که خطر بیماری قلبی را در آنها افزایش می دهد انجام ندهند.”

حالت تهوع: برخی نشانه ها و علائم بین افرادی که دچار میگرن می شوند متفاوت است. حالت تهوع نشانه ای است که بعضی از افراد همراه با میگرن دچار آن می شوند. شرایط دیگری هم مثل سرماخوردگی یا مننژیت می تواند موجب میگرن همراه با حالت تهوع شوند. حالت تهوع عموما مانع غذا خوردن شما می شود. برخی از افراد بالا می آورند و برخی دیگر ممکن است دچار شکم روی و یا دیگر ناراحتی های گوارشی شوند.

درد در یک طرف سر: سردردهای عصبی و دیگر انواع سردرد باعث می شوند تمام سر شما دچار درد شود یا حداقل دو طرف سرتان به طور مساوی درد بگیرد. در خصوص سردرد با حالت تهوع دردی که بیشتر در یک طرف سر وجود دارد یک علامت است که می گوید شما دچار میگرن هستید و دچار هیچ نوع دیگری از سردرد نیستید. به طور کلی درد میگرنی با فعالیت بدنی بدتر می شود. افرادی که دچار میگرن هستند شاید این درد را به عنوان یک درد شدید، ضربان دار یا دردی که آدم را ناتوان می کند و انجام کارهای روزمره را سخت می کند، توصیف کنند.

حساسیت به نور یا صدا: افرادی که میگرن دارند اکثرا از این مسئله شاکی هستند که سردردشان با حساسیت شدید نسبت به صدا یا نور همراه است. تعداد کمتری از افراد نیز از حساسیت شدید پوستی شکایت دارند. در برخی از افراد نور، صدا و برخی بوها نیز می تواند دلایل شروع میگرن باشند. دکتر کاون اینطور توضیح می دهد که به نظر افرادی که میگرن دارند ساقه مغز آنها بیش از حد فعال است، یعنی آن ناحیه از مغر که تشخیص می دهد عامل محرکی در محیط اطراف آزار دهنده است.

خواب رفتن یا سوزن سوزن شدن دست و پا: تغییر حسهایی مثل حس مور مورد شدن دستها یا پاها یا بی حسی در بازوها، ساق پاها، یا قسمتهایی از صورت همه مربوط به میگرن هستند. امکان دارد این اتفاقها بخشی از حالت هاله دیدن یا در طول مدت درد میگرن رخ دهند. این نوع از حسهای فیزیکی اغلب هشدار دهنده هستند و می توانند خشم و استرس ناشی از درد میگرن را افزایش دهند. .

تار دیدن: احساس تار دیدن یا درخشش نور می تواند بخشی از مرحله هاله دیدن ناشی از شروع میگرن باشد یا همراه با درد میگرن اتفاق بیفتد. تعداد کمی از افرادی که از میگرن رنج می برند نشانه های هاله دیدن مثل دید تار یا بقیه تغییرهای عصبی را تجربه می کنند اما سر درد ندارند. به نظر می رسد این تغییرات در بینایی ناشی از تغییر جریان خون در مغز باشد.

به محض اینکه از این علائم هشدار دهنده کلیدی مطلع شدید بهتر است زمان درمان میگرن را بیابید به امید اینکه درمان به موقع آن موجب کاهش میزان درد شود.

نوشته شده توسط مادلین وان و بازنگری پزشکی توسط دکتر پت اف.باس ازسایت هر روز سلامتی

مترجم: ترجمه آنلاین نویسنده، فرنگیس رحیق

توجه: مطالب مذکور جنبه تحقیقاتی دارد و جهت هر گونه اقدام درمانی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *