پنج دلیل عجیب که باعث سردرد می شوند

پیش خوراکها، غذاهای خشک شده، ترک نوشیدنهای کافئین دار و دیگر عوامل عجیب ایجاد کننده سردرد:

میلیونها آمریکایی از سردردهایی رنج می برند که آنها را از پا در می آورد. طبق گفته کلینیک مایو سردرد اساسی به دلیل “مشکلات یا پیش فعالی ساختار حساس به درد در سر شما” ایجاد می شود. اما دلایل دیگری نیز که کمتر شناخته شده هستند و دلایل عجیبی هم هستند برای سردرد وجود دارند.”

در زیر فهرستی از برخی از این دلایل ایجاد کننده سردرد وجود دارد:

۱.گوشتهای دودی شده: غذاهای نمک سود شده، دودی شده، ترشی شده یا کنسرو شده و غذاهایی مثل گوشت دودی شده گاو، سوسیس و کالباس، و گوشت خشک شده گاو شامل مواد نگهدارنده شیمیایی به نام نیترات و نیتریت هستند که برای جلوگیری از فساد مواد غذایی استفاده می شوند. این افزودنیها می توانند رگهای خونی را منبسط کنند که این مسئله باعث شروع سردرد می شود. دکتر باری جردن Barry Jordan, MD عصب شناس و دستیار مدیر بیمارستان توانبخشی بورک می گوید غذا موجب سردرد در هیچ کس نمی شود. او اینطور بیان می کند :” بیمارانی که میگرن دارند به این موارد حساس هستند و بیشتر مستعد هستند که با خوردن برخی غذاها دچار سردرد شوند.”

چنانچه گمان می کنید غذاهای به خصوصی موجب سردرد شما می شوند، دکتر جردن توصیه می کنند در یک دفترچه لیست مواد غذایی را بنویسید تا به شما کمک کند نمونه موارد و موادی که موجب سردرد شما می شوند را بیابید.

 

۲. شراب قرمز و پنیر: شراب قرمز و پنیرهای چند ساله مثل بری، چدار، پنیرهای آبی و سوئیسی دارای تیرامین هستند، ماده ای که از متلاشی شدن پروتئین در غداهای چند ساله بوجود می آید. تیرامین با منقبض و منبسط کردن رگهای خونی ایجاد سردرد می کند.

دکتر میا مینن Mia Minen عصب شناس و مدیر بخش خدمات مربوط به سردرد لانگوان می گوید دلیل دیگری که شراب قرمز ایجاد سردرد می کند می تواند به خاطر وجود پلی فنولها باشد که بخشی از متلاشی شدن جریان سوخت و ساز شراب قرمز هستند. او می گوید:” احتمال دارد آنها در سوخت و ساز سروتنین در مغز مداخله کنند.”

اگر شراب قرمز و پنیر موجب سردرد در شما می شوند موسسه ملی سردرد توصیه می کند فقط پنیرهای فرآوری شده کم چرب بخورید و میزان آشامیدن نوشیدنیهای الکلی را محدود کنید.

۳. کمبود آب. طبق گفته کلینیک مایوو کم آبی به عنوان عامل دوم سردرد شناخته شده است:” این نشانه یک بیماری است که می تواند عصبهای حساس به درد را در سر شما فعال کند.”

سردردهایی که بر اثر کم آبی بدن ایجاد می شوند زمانی رخ می دهند که آن بخش موجود و رسانای آب بدنتان را که بدنتان برای انجام عملکرد عادی نیاز دارد، از دست می دهید . برخی از کارشناسان معتقد هستند که سردردهای ناشی از کم آبی در نتیجه باریک شدن رگهای خونی رخ می دهند زیرا که بدن تلاش می کند مایع کافی را در خود حفظ کند.

جهت جلوگیری از کم آبی بدن توصیه می شود در طی ورزش کردن و بعد از آن میزان متعادلی آب بنوشید. کلینیک مایو توصیه می کند در طول یک روز آقایون حدود ۱۳ فنجان نوشیدنی غیر الکی و خانمها ۹ فنجان بنوشند.

۴. یخ زدگی مغز. یخ زدگی مغز به عنوان سردردهای یخی نیز شناخته می شوند که صرف چند ثانیه پس از ورود خوراک سرد به بدن رخ می دهند. دردی در یک سمت سر احساس می شود و معمولا در کمتر از یک دقیقه تمام می شود. محققین نمی دانند چه چیزی موجب درد می شود اما طبق گفته مرکز سردرد جان هاپکینز به نظر می رسد دلیل آن به خاطر تحریک مستقیم اعصاب حساس به دما و تاثیر سرما بر رگهای خونی باشد که در سطح دهان هستند. برای کاهش ریسک یخ زدگی مغز دکترها توصیه می کنند خوراکها و نوشیدنیهای سرد را آرام بخورید.

۵. ترک کافئین. هر فردی که تا حالا نوشیدن قهوه را متوقف کرده است یا نوشیدنی بدون کافئین را جایگزین آن کرده است ترس سردردهای ناشی از ترک کافئین را تجربه کرده است. دکتر مینن می گوید:” کافئین می تواند اثر فیزیولوژیکی بر سیستم عروقی داشته باشد و می تواند رگها را منقبض کند و یا در زمانهای مختلف آنها را شل کند. همچنین او معتقد است که وابستگی که کافئین بوجود می آورد می تواند موجب یک عکس العمل فیزیولوژیکی شود که سبب سردرد می شود.

موسسه ملی سردرد گزارش می کند پس از اینکه حداقل برای دو هفته روزانه بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنید و سپس نوشیدن آن را متوقف کنید حالتهای ترک کافئین در شما بوجود می آیند.

اما هیچ جایگزین دیگری برای رهایی از علائم ترک کافئین وجود ندارد. دکتر جردن می گوید:” آرام آرام ترک کردن را توصیه می کنم. اینگونه میزان کافئین ورودی به بدنتان در روز به آرامی کاهش می یابد.”

چه زمانی به دنبال کمک پزشکی باشیم

دکتر مینن می گوید:” زمانی که یک بیمار به یک متخصص سردرد مراجعه می کند داروی سردرد را امتحان کرده است.” یک متخصص سردرد برای یک تشخیص مناسب می تواند او را معاینه کند و شرایط سردرد را ارزیابی و یک روش درمانی را تعیین کند.

مینین می گوید گرچه برخی از پزشکان برای درمان سردردها دارو تجویز می کنند، اما شاید مسائل دیگری وجود داشته باشند که موجب سردردها می شوند از جمله کمبود خواب یا اضطراب و افسردگی. او می گوید: “ما گاهی از روان درمانی رفتاری استفاده می کنیم تا بر روی درمان مسائل زیر بنایی تمرکز کنیم.”

نوشته امی کرفت از سایت هر روز سلامتی

مترجم: ترجمه آنلاین نویسنده، فرنگیس رحیق

توجه: مطالب مذکور جنبه تحقیقاتی دارد و جهت هر گونه اقدام درمانی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *