ایالات متحده مذاکرات سایبری اخیر با چین را رو به پیشرفت می داند

خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد: مذاکرات ایالات متحده و چین در هشتمین دور خود با شعار همکاری دوجانبه در مسائل اقتصادی و استراتژیکی به نتیجه رسید.

هفته گذشته در آخرین دور مذاکرات امنیت سایبری بین دو کشور، یک مقام ارشد ایالات متحده اعلام کرد این کشور از مشاهده پیشرفت حاصل‌شده در به اشتراک‌گذاری اطلاعات در زمینه حملات سایبری خشنود است. امنیت سایبری در روابط میان چین و ایالات متحده، دو اقتصاد بزرگ جهانی، برای مدت‌ها مسئله حساسیت‌زایی بوده است. این دو کشور در سپتامبر سال گذشته در دیدار رئیس‌جمهور چین، شی جینپینگ، از واشنگتن، این مسئله را حل‌وفصل کرده بودند و برای مبارزه با هک توافقی امضا کرده و متعهد شده بودند هیچ‌یک از این دو کشور برای منافع تجاری به‌طور آگاهانه اقدام به هک اطلاعات طرف مقابل نخواهد کرد.

سوزان اسپالدینگ، معاون وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، در نشستی در پکن بیان کرد این مذاکرات بر حصول اطمینان از اجرای تعهدات صورت‌گرفته بین دو رئیس‌جمهور متمرکز بود. او به خبرنگاران گفت: «ما مشتاقانه منتظر بحث درباره تعهداتی هستیم که پیرو درگیرنشدن سرقت IP اسرار بازرگانی و اطلاعات تجاری محرمانه داشتیم. یکی از عوامل کلیدی این توافق‌نامه، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و پایه‌گذاری مکانیسم کاری است». او افزود دو طرف برای به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات چندین آدرس ایمیل ساخته‌اند. ضمن اینکه برای ایجاد آدرس ایمیلی‌های ثابت در تلاش هستند و از داشتن آدرس ایمیل‌های موقتی بسیار ابراز خشنودی و قدردانی کرد.
وزیر امنیت عمومی چین، گوا شینگکان، گفت چین برای این مذاکرات بسیار ارزش قائل است. گوا بیان کرد: «ما می‌خواهیم این گفت‌وگو را از سیاست‌گذاری‌های مذکور روی کاغذ به مرحله اجرا برسانیم. هر دو طرف درباره مسائل سایبری به همکاری ادامه خواهند داد. من معتقد هستم رهبران دو طرف بر مسئله مشارکت تأکید دارند و برای آن ارزش قائل هستند و در این راستا رئیس‌جمهور شی جینپینگ شخصا در این مسئله دخالت دارند».
به گفته این خبرگزاری، چین، روسیه و ایران جزء کشورهایی هستند که ایالات متحده معتقد است از زبردست‌ترین و قدرتمندترین حریفان او در زمینه هک اطلاعات هستند.

 

ترجمه آنلاین نویسنده، فرنگیس رحیق

مقاله فوق روز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ در روزنامه شرق به چاپ رسیده است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *