وقتی مردم برای اولین بار شما را می بینند بر اساس دو معیار در مورد شما قضاوت می کنند

یک روانشناس دانشگاه هاروارد می گوید وقتی مردم برای اولین بار شما را می بینند بر اساس دو معیار در مورد شما قضاوت می کنند.

مردم شما را در چند ثانیه می سنجند، اما آنها در واقع چه چیزی را ارزیابی می کنند؟

امی کادی پروفسور دانشگاه تجاری هاروارد به همراه همکاران روانشناس خود، سوزان فیسک و پیتر گلیک بیش از ۱۵ سال در مورد اولین برداشت از شخصیت یک فرد مطالعه کرده است، و در این اثر گذاریهای متقابل الگوهایی به دست آورده است.

کادی در نخستین کتاب خود به نام “گیرایی شخصیت”، می گوید مردم وقتی برای اولین بار شما را می بینند سریع به این دو سوال جواب می دهند:

آیا می توانم به این شخص اعتماد کنم؟

آیا می توانم به این شخص احترام بگذارم؟

روانشناسان به این ابعاد شخصیتی به ترتیب با کلمه های صمیمیت و لیاقت اشاره می کنند، و در حالت ایده آل شما دوست دارید هر دو ویژگی را داشته باشید.

کادی می گوید اکثر مردم به خصوص در شرایط کاری ، به طور جالب توجهی ، معتقد هستند که لیاقت عامل مهمتری است. گذشته از این، آنها می خواهند ثابت کنند به اندازه کافی باهوش و با استعداد هستند که بتوانند از عهده کار شما برآیند.

اما در حقیقت عامل صمیمیت یا قابل اعتماد بودن در چگونگی ارزیابی مردم از شما مهمترین عامل است. کادی می گوید:”از دیدگاه تکاملی، دانستن اینکه آیا یک شخص ارزش اعتماد ما را دارد یا خیر در بقاء ما حیاتی تر است.”  این کاملا منطقی است که در دوران غارنشینی اینکه می فهمیدید شریک شما قصد کشتن و دزدیدن تمام دارایی های شما را دارد مهمتر از این بود که ببینید به اندازه کافی لیاقت و مهارت آتش درست کردن را دارد یا خیر.

کادی می گوید در حالیکه لایق بودن بسیار قابل ارزش است، فقط بعد از ایجاد اعتماد مورد ارزیابی قرار می گیرد. و تمرکز بیش از اندازه داشتن روی نمایش توانایی هایتان می تواند نتیجه معکوسی داشته باشد.

کادی می گوید کارآموزان رشته MBA اغلب به اینکه باهوش و با لیاقت به نظر برسند توجه می کنند که این مسئله می تواند باعث شود رویدادهای اجتماعی را نادیده بگیرند، درخواست کمک نکنند و در کل دیرجوش و گوشت تلخ شوند.

این افراد که بیش از حد جویای موفقیت هستند زمانی به طور ناگهانی هوشیار می شوند که به خاطر اینکه هیچکس آنها را به عنوان یک فرد نشناخته و به آنها اعتماد نکرده است نمی توانند یک موقعیت کاری را به دست آورند.

کادی می گوید:” اگر فردی که سعی دارید روی او تاثیر بگذارید به شما اعتماد نکرد، مسئله دور از ذهنی نیست، در حقیقت ممکن است شما به خاطر اینکه دغل کار به نظر رسیده اید حتی ایجاد شک کرده باشید.”

“یک فرد خونگرم و قابل اعتماد فردی است که به شدت موجب تحسین می شود و درست بعد از اینکه جلب اعتماد کردید توانایی های شما بیش از اینکه تهدیدی برای شما باشند موهبتی خواهند بود.”

نوشته جنا گودرو- Business Insider

ترجمه آنلاین نویسنده، فرنگیس رحیق

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *