آیا استفاده از ماسک از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری می کند؟

تحقیقها نشان می دهند که استفاده از ماسک به جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا کمک می کند.

در سال ۲۰۰۹ وقتی آنفولانزای خوکی در ایالات متحده شیوع پیدا کرد، همه در مورد اینکه چطوری می توان گسترش این بیماری واگیردار را کم کرد صحبت می کردند. طبق گفته مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری، در آن سال به خاطر اینکه کارخانه های واکسن سازی تا زمان تولید واکسن سالانه آن ویروس را نمی شناختند واکسن به طور محدودی در دسترس بود.

سازمان سلامت اهمیت مرتب شستن دستها با آب گرم و صابون را یادآوری کرد. به افرادی که مبتلا به آنفولانزا شده بودند توصیه شد تا زمان خوب شدن در خانه بمانند تا بیماری به دیگران سرایت نکند. بعد برخی از مردم کاری انجام دادند که اکثر ما قبلا ندیده بودیم: آنها از ماسکهای مخصوص اتاق جراحی استفاده کردند.  

سالها دانشمندان از موثر بودن استفاده از ماسک در جلوگیری از پخش ویروس مطمئن نبودند. با این وجود تحقیقهای اخیر حاکی از این مطلب است که می تواند موثر باشد.

نخستین بار در سال ۲۰۰۸ طی تحقیقی مقاله ای در مجله بین المللی بیماریهای واگیردار چاپ شد که اگر از ماسک به درستی استفاده شود در جلوگیری از گسترش بیماریهای واگیردار ویروسی خیلی موثر خواهد بود. احتمال بیمار شدن خانواده  کودکان مبتلا به انواع آنفولانزا که به درستی از ماسک استفاده می کردند ۸۰ درصد کمتر شد. و مسئله تعجب آور این است که نوع ماسکی که استفاده می شود اهمیت کمی دارد.و تحقیق دیگری هم که در سالنامه طب داخی منتشر شد نتایج مشابهی را گزارش می کرد.

 

محققان ۴۰۰ نفر را که مبتلا به آنفولانزا بودند تحت نظر گرفتند و متوجه شدند خطر ابتلا به بیماری بین اعضای خانواده آنها زمانیکه مرتب دستهای خود را  شسته اند و از ماسکهای مخصوص اتاق جراحی استفاده کرده اند به میزان ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

نوشته کولین استوری و کریستین چرنی، بازنگری پزشکی توسط پزشک جرج کروچیک

ترجمه آنلاین نویسنده، فرنگیس رحیق

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *