۱۳ جمله ای که نباید به افرادی که دچار سردرد میگرنی شده اند بگویید

در اینجا فهرستی از نا امید کننده ترین اظهار نظرهایی وجود دارد که افراد در مورد میگرن می دهند و با نگفتن آنها می توانید این افراد را از تشدید سردردشان نجات دهید!

بیان هر کدام از این اظهار نظرها فقط می تواند به ادامه پیدا کردن میگرن آنها کمک کند.

آن تعدادی از ما که دچار سردرد میگرنی می شویم می دانیم که یک حمله میگرنی آزار دهنده بی همتا می تواند این مسایل را با خود به همراه داشته باشد: درد شکنجه کننده، گاهی همراه حساسیت به نور و صدا و حتی حالت تهوع و استفراغ. و وقتی دوستانمان که برای ما مهم هستند و افرادی که دوستشان داریم پیشنهاد کمک می دهند یا توصیه ای می کنند اغلب واضح است که آنها متوجه مشکل نیستند.

و اگر شما دچار حمله میگرنی نمی شوید این امکان وجود دارد یک نفر را بشناسید که میگرن دارد و در تقلای یافتن کلمه مناسبی است که برایش آرامبخش باشد.

دکتر داون باس عصب شناس بالینی و مدیر طب رفتاری مرکز سردرد مونته فیوره در نیویورک می گوید:” مردم سعی می کنند حرفهای کمک کننده بزنند که فقط باعث می شود افراد مبتلا به میگرن را دیوانه کنند. معمولا آدمها این حرفها را برای این می زنند چون قصد کمک دارند اما اغلب بی ملاحظه و ناخوشایند به نظر می رسد یا به نظر می رسد که آنها متوجه مشکل نیستند.”

برای اینکه بتوانیم هر فردی را که مبتلا به میگرن می باشد از تشدید سردرد نجات دهیم در گروههای توئیتر و فیس بوک خود و همچنین از دکتر باس و جیسون رزنبرگ مدیر مرکز سردرد جانز هاپکینز در مریلند (که خود مبتلا به میگرن می باشد) در مورد ناچیزترین حرفهایی که در عکس العمل به میگرن آنها گفته شده است، پرسیدیم.

“من هم سردرد گرفتم.”

تقریبا هر فردی دچار سردرد می شود. و با اینکه میگرن نوعی از سردرد می باشد درد آن کاملا وحشتناکتر از یک درد معمولی است. میگرن یک بیماری عصبی است و حمله های میگرنی می توانند بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول بکشند با دردی شدیدی که گاهی می تواند با علائم آزاردهنده دیگری از جمله حالت تهوع، بالا آوردن و حساسیست به نور و صدا همراه باشد. باوس می گوید:” این نوع سردرد طولانی  واقعا فرد را ناتوان می کند، در نتیجه با یک سردرد معمولی متفاوت است.”

در حقیقت از آنجائیکه ۸۰ درصد از مردم امریکا گهگاه از سردردهای ناشی از تنش رنج می برند، فقط ۱۲ درصد از آنها دچار سردرد میگرنی می شوند (و ۲ درصد از این افراد مبتلا به میگرن مزمن هستند یعنی حمله میگرنی که بیش از ۱۵ روز در ماه رخ می دهد). روزنبرگ می گوید:” اینکه بگویید شما هم سردرد گرفتید در مقابل این هیچ است.”

” یک دوری بزن، حالت بهتر می شود.” (یا ” کاری انجام بده که ذهنت را مشغول کند.”

روزنبرگ می گوید:” ماهیت گمراه کننده میگرن این است که در حالیکه پرت کردن حواس می تواند به آرام شدن دیگر انواع سردرد کمک کند (مثل اینکه در مورد پایی که به جایی کوبیده شده است و تا آخر روز که دیگر مشغول نیستید متوجه تیر کشیدن آن نمی شوید)، برای سردرد میگرنی جواب نمی دهد”. او ادامه می دهد:” فعالیت فیزیکی میگرن را بدتر هم میکند.”

طبق گفته باوس، در حالیکه شواهدی وجود دارد که فعالیت بدنی می تواند از میگرن پیشگیری کند، اغلب افراد ترجیح می دهند در گیر و دار حمله میگرنی به خصوص به خاطر علائم همراه آن مثل حالت تهوع و حساسیت به نور در اتاقی تاریک استراحت کنند. و بیش از این مسئله اکثر افراد پس از تجربه این شرایط به سختی نابود می شوند و احساس می کنند نمی توانند برای ساعتها یا روزها به حالت عادی برگردند.

باوس می گوید:” فردی که میگرن را تجربه نکرده است نمی تواند شدت درد و علائم همراه آن را درک کند. خیلی سخت است که روی هر مسئله دیگری تمرکز کنند.” چه چیزهایی به فردی که دچار میگرن شده است کمک می کند؟ تصورهای آرامش بخش یا موسیقی تسکین دهنده. او توصیه می کند به دوست و یا فرد مورد علاقه تان بگویید که اگر احساس می کند می خواهد کار خوشایندی برای شما انجام دهد و یا حواس شما را پرت کند آماده نه شنیدن باشد.

 

” باید متوقف کنی……”

باید خوردن شکلات را متوقف کنی. خوردن اکلل را متوقف کنی. خوردن مواد پر گلوتن را متوقف کنی. می توانید نقطه چین های بالا را با هر کدام از این توصیه هایی که از روی خوش نیتی است، پر کنید. روزنبرگ می گوید:” هر فردی خودش در خصوص دلایل شروع میگرن نظری دارد اما شروع میگرن بیش از هر چیزی واقعا از روی بدشانسی است! دلایل شروع میگرن مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و عوامل دیگری است که اکثرا غیر قابل کنترل می باشند.”

باوس می گوید، در حالیکه برای خیلی از افراد مبتلا به میگرن پی گیری مواردی که باعث شروع میگرن در آنها می شود سودمند می باشد اما باید به خاطر داشته باشیم که میگرن یک بیماری بیولوژیکی است. و این احتمال هست فردی که از حمله های میگرنی رنج می برد مواردی که احتمالا موجب آغاز میگرنش می شود را تا حالا شناخته باشد. باوس می گوید:” اما مردم نباید به شما بگویند که تا حالا شرایط جسم و مغز خود را باید شناخته باشی.”

” بیمار به نظر نمی رسی”

طبق گفته باوس، میگرن یک بیماری مخفی است که میتواند در مورد زمانیکه فرد درگیر حمله است یا خیر شما را سردرگم کند. او می گوید:” شما می توانید از آن فرد تعریف کنید و بگویید امروز خوب به نظر می رسی، اما واقعی بودن بیماری او را انکار نکنید.” بهتر است از آن فرد بپرسید که چه حالی دارد تا اینکه حالش را از روی شرایط ظاهری اش حدس بزنید.”

“دلیلش توی سرت است”

درست است، دلیل حمله های میگرنی واقعا در سر افراد است اما آنها دارای قوه تخیل توهم زا نیستند. باوس می گوید:” این یک بیماری بیولوژیکی است که با مغز و ساختار مغز و فرارسانهای عصبی، سر و کار دارد و کاملا پیچیده است. وقتی مردم این چیزها را می گویند فقط اصل قضیه را کوچک و پیش پا افتاده تلقی می کنند. این حرفها باعث می شود افراد مبتلا به میگرن احساس کنند کسی برای آنها ارزشی قائل نیست وحرفشان شنیده نمی شود و به آنها بی احترامی می شود.

در واقع، سازمان سلامت جهانی سردرد میگرن شدید را در گروه ناتوانی های شدید مثل فلج و سرطانی که در مرحله علاج ناپذیر است طبقه بندی کرده است. رزنبرگ می گوید:”میگرن بیش از یک درد است. خیلی بیش از آن چیزی است که مردم در مورد آن فکر می کنند که اوه فقط یک سردرد است.”

“کمی آب بنوش”

درحالیکه کمبود آب می تواند موجب شروع میگرن شود وقتی که سردرد شروع می شود دیگر کمکی نمی کند. روزنبرگ می گوید:” نوشیدن آب شما را از شر سردردی که هم اکنون دچارش هستید خلاص نمی کند.” او اضافه می کند بدتر از آن، این است که شاید نسبت به نوشیدن احساس تهوع شدید پیدا کنید.

 

باوس اینگونه توضیح می دهد در حالیکه چیزهایی مثل نوشیدن آب به مقدار کافی، خواب خوب کافی داشتن، خوردن غذاهای سالم و ورزش کردن همه مواردی هستند که برای قبل از حمله میگرنی مفید هستند اما باز هم میگرن یک وضعیت بیولوژیک می باشد. او می گوید:”این کارها ممکن است شدت حمله را کاهش دهند اما ابتلا به میگرن را از بین نمی برند.”

“دوست من، خاله، عمه، دوست همکارم، آرایشگر مامانم این کار را….. امتحان کرده و برایش کارساز بوده است. تو هم باید امتحانش کنی!”

رزنبرگ می گوید:”اینکه مردم تجربه ای در خصوص سردرد داشته باشند آنها را مجاب می کند که احساس کنند می توانند با دانشی که دارند می خواهند به شما کمک کنند. شما نمی شنوید که مردم همچین کاری را در مورد بیماریهای مزمن دیگر انجام دهند.”

درحالیکه در میان گذاشتن آگاهی ها و اطلاعات می تواند مفید باشد احتمالا زمانیکه فرد دچار درد می باشد کمکی نمی کند. او اضافه می کند:” زمانیکه افراد آشکارا درد می کشند احتمالا موارد زیادی را امتحان کرده اند”. و اینکه مثل یک کافرما به آنها بگویید چه کار کنند اغلب بیشتر از اینکه سودمند باشد آزار دهنده است.

“حداقل این سردرد تو را نمی کشه”

با این وجود روزنبرگ اشاره می کند درمطب خود شاهد است که بدترین نوع میگرن باعث می شود افراد شغلشان را از دست بدهند، ترک تحصیل کنند، درآمد خود را و یا حتی شریک زندگی خود را از دست بدهند. او می گوید:” من شاهد طلاقهایی بوده ام که دلیل آن میگرن بوده است. این بیماری کل خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.”

باوس چیزی بیش از این میگوید که درست است خود میگرن کشنده نیست اما با عوارض جانبی جدی مرتبط است. او خاطرنشان می کند:”در شرایط نادری میتواند با سکته مرتبط شود و مواردی وجود داشته است که افراد آنقدر ناامید شده اند که تمایل به خودکشی پیدا کرده اند. بنابراین این بیماری می تواند با شرایط خطرناکی مرتبط شود.”

“هنوز دچار میگرن می شی؟”

همچنین جمله ای مثل:” بهتر میشه، فقط صبور باش.”

باوس می گوید:” میگرن یک بیماری مزمن است که ممکن است برای دهها سال یا در تمام طول زندگی یک نفر ادامه داشته باشد.” امکان دارد دفعات ابتلا و شدت آن در طول زمان کم و زیاد شود، حالا اینکه دلیل آن به خاطر تغییرات هورمونی (مثل زمان بارداری یا استفاده از قرصهای ضد بارداری) ، اتفاقهای پراضطراب زندگی و دیگر شرایط پزشکی هست و با توجه به اینکه بیماری میگرن در طول عمر یک نفر تمایلی به بهتر شدن ندارد، به هر حال برای هر فردی می تواند متفاوت باشد.

او ادامه می دهد:” به علاوه، اینکه به یک دختر نوجوان بگویید که بعد از یائسگی بهتر خواهد شد باعث نمی شود حال بهتری پیدا کند.”

“آرزوم این هست که بتونم مثل تو همیشه تو خونه بمونم.”

باوس می گوید:”این جمله واقعا باعث می شود که فرد احساس کند مورد درک واقع نشده است. زندگی کردن با یک بیماری مزمن یا بیماری نامرئی یا دردآلود مثل میگرن واقعا سخت است و در کل اسباب تفریح یا استراحت و یا شرایط خوشایندی برای زندگی کردن نیست. پس وقتی یک نفر همچین جمله ای می گوید فقط باعث می شود که فرد دچار میگرن احساس کند حرفش شنیده نمی شود، مورد قبول و قابل درک نیست. افرادی که مبتلا به میگرن هستند و روزهای زندگی را از دست می دهند از ته دل آرزو می کنند که می توانستند بروند بیرون و زندگی کنند، وقتشان را با افراد مورد علاقه شان بگذرانند و کار کنند. من این مسله را همیشه در آزمایشهایم از این افراد می شنوم.”

 

“تو فقط نمی تونی شرایط استرس زا را مدیریت کنی.”

طبق گفته روزنبرگ این یک جمله کهنه خار کننده و بی ارزش کننده برای شخصیت یک فرد مبتلا به میگرن است که تقریبا زنان متجدد و مردانی که در درجات بالایی از موفقیت هستند را آزرده است. او می گوید:” هنوز این عقیده وجود دارد که این نشانه ضعف فرد یا ضعف در خواسته فرد است. بله استرس می تواند موجب خیلی چیزها باشد اما ابتلا به میگرن هیچ ربطی به توانایی مدیریت استرس ندارد.”

به عبارت دیگر، استرس (همچنین کسالت بعد از وجود استرس) شاید موجب شروع حمله میگرن شود اما به این معنی نیست که یک فرد مبتلا به میگرن در مدیریت شرایط استرس زا در مقایسه با فردی که چنین بیماری ندارد بهتر یا بدتر عمل می کند. و استرس عامل شروع حمله می باشد نه دلیل وجود خود بیماری.

“این مربوط به مسائل زنانه نیست؟”

البته درست است که میگرن در خانمها سه برابر بیشتر از آقایون شایع است و ۶ درصد از مردان دچار این بیماری هستند.

“شاید به خاطر مشکل سینوس هست”

احتمال ندارد. روزنبرگ می گوید:” البته برای همه قواعد استثناهایی است اما به عنوان یک قاعده سینوس باعث سردردی که تمامی ندارد نمی شود”. هر چند عفونت سینوس میتواند موجب فشار و درد در سر شود، اما به طور معمول علائم دیگری مثل گرفتگی یا آبریزش بینی به همراه دارد.

در حقیقت سایت WebMD گزارش می کند چهار نفر از پنج نفری که فکر می کنند سردرد آنها به خاطر سینوس هست در واقع مبتلا به سردرد میگرنی هستند. دکتر استفان سیلبرستاین پروفسور عصب شناس دانشگاه توماس جفرسون به نشریه گفته است:” اگر با سردرد عاجز کننده ای که میگیره و رها میشه پا به مطب دکتر می گذارید در۹۵ درصد مواقع این سردرد میگرن است. افرادی که دچار عفونت سینوسی هستند اول از همه از سردرد شکایتی ندارند. آنها می گویند که بیمار هستند و سردرد دارند.”

نوشته لارا شوکر از سایت هر روز سلامتی

مترجم: ترجمه آنلاین نویسنده، فرنگیس رحیق

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *