چطور افراد موفق کمتر کار می کنند ولی کارهای بیشتری انجام می دهند؟

اسپنسر راسکوف ۳۹ ساله بینانگذار Hotwire.com و مدیر عامل Zillow در هفت سال گذشته، تعبیراکثر مردم از موفقیت را متناسب می کند. اسپنسر به عنوان پدر سه بچه هم در خانه و هم سرکا مرد پرمشغله ای است.

آن چیزی که اسپنسر در تعطیلی های آخر هفته از انجامش سرباز می زند چیست؟ کار- حداقلش این است که طبق تفکر سنتی در تعطیلی های آخر هفته نباید کار کرد. راسکوف می گوید:

” من هرگز آخرهفته ها به اداره نمی روم اما شب ایمیلهایم را چک می کنم. تعطیلی های آخر هفته من زمان مهمی است تا از روزهای هفته فاصله بگیرم و برای عمیق تر فکر کردن در مورد حرفه و شرکتم فرصتی به دست بیاورم. تعطیلی های آخر هفته فرصتی است برای بیشتر فکر کردن و در احساسات و اندیشه های خود به نتایج بزرگتری رسیدن”

تحقیق تازه ای در دانشگاه استنفورد نشان می دهد که راسکوف از حقیقتی آگاه است.

این تحقیق به این نتیجه رسیده است که وقتی ساعت کاری در هفته از ۵۰ ساعت بیشتر می شود بهره وری در هر ساعت کاهش می یابد و بهره وری بعد از ۵۵ ساعت کاری در هفته بسیار پایین می آید یعنی دیگر هیچ هدفی در کار کردن نیست. اینکه آدمهایی که در هفته ۷۰ ساعت (یا بیشتر) کار می کنند در واقع به اندازه آدمهایی که ۵۵ ساعت کار می کنند کار انجام می دهند، مطلب صحیحی است.

افراد موفق اهمیت این موضوع را می دانند که آخر هفته ها باید بزنند روی دنده استراحت و فعالیتهایی انجام دهند که به آنها نیروی تازه می بخشد. آنها هم مثل اسپسنر از تعطیلی های آخر هفته استفاده می کنند تا هفته آتی را بهتر بسازند.

گفتن این مسئله از انجام آن راحت تر است در نتیجه در اینجا برای شما چند راهنمایی داریم. فهرست زیر شامل ۱۰ موردی است که افراد موفق انجام می دهند تا در تعطیلی های آخر هفته تعادل خودشان را به دست آورند و صبح روز اول هفته ۱۱۰% آماده سرکار بروند.  

  1. افراد موفق با کار قطع ارتباط می کنند

قطع ارتباط کردن مهمترین تدبیر برای تعطیلی آخر هفته در این فهرست است، یعنی اگر نمی توانید راهی پیدا کنید که خودتان را از عصر آخرین روز هفته تا صبح اولین روز کاری هفته آتی از ایمیلهای کاری دور کنید، در واقع هرگز کار را ترک نکرده اید.

اینکه ۷ روز هفته ۲۴ ساعته برای کارتان در دسترس باشید در معرض رگبار بی وقفه ای از عوامل استرس زا قرار می گیرید که شما را از تمرکز مجدد و تجدید نیرو باز می دارند. اگر رسیدگی نکردن به ایمیلها و تماسهای کاری درکل تعطیلی آخر هفته واقع بینانه نیست، سعی کنید در روزهای تعطیل آخر هفته زمانهای خاصی را برای چک کردن ایمیلها و پاسخ به پیامهای صوتی تعیین کنید. مثلا پیغامهایتان را در عصر اولین روز تعطیل در حالیکه بچه ها را برای کوتاهی مو برده اید و یا عصر دومین روز تعطیل بعد از شام چک کنید. اینکه برنامه ریزی کنید تا زمان کوتاهی از وقتتان را به روی کار مسدود کنید باعث می شود استرس شما کم شود بدون اینکه مجبور باشید کارتان را فدای استراحت کنید.

  1. آنها انجام کارهای عادی روزمره را به حداقل می رسانند

کارهای عادی  یک خصلت گول زننده دارند که می توانند کل آخر هفته شما را کاملا پر کنند. وقتی این اتفاق می افتد، شما فرصت استراحت کردن و فکر کردن را از دست می دهید. آن چیزی که از این هم بدتر است این است که تعداد زیادی از کارهای عادی مثل کار جدی به نظر می رسند و اگر تمام آخر هفته خودتان را صرف انجام آنها کنید شما فقط خودتان را در یک هفته کاری هفت روزه قرار داده اید. برای اینکه جلوی این اتفاق را بگیرید، باید برای انجام کارهای عادی مثل هر کار دیگری در طول هفته برنامه ریزی کنید و اگر در زمانی که به آنها اختصاص داده بودید آنها را تمام نکردید به انجام آنها ادامه بدهید و آنها را در آخر هفته ای که پیش رو دارید تمام کنید.

  1. آنها تفکر می کنند

تفکر هفتگی ابزار قدرتمندی است که موجب پیشرفت می شود. از تعطیلی آخر هفته استفاده کنید تا در مورد نیروهای بزرگی که در حال شکل دادن به  صنعت، سازمان و شغل شما هستند، تعمق کنید. اینطوری بدون اینکه شلوغی کار از اول تا آخر هفته حواس شما را پرت کند می توانید مسائل را در نمایی جدید به طور کلی ببینید و از بینشی که به دست می آورید برای تغییر روش در هفته ای که پیش رو دارید استفاده کنید و بازده و تاثیر کاری خودتان را بهتر کنید.

  1. آنها ورزش می کنند

در طول هفته وقتی برای ورزش کردن ندارید؟ شما هر هفته ۴۸ ساعت برای این کار وقت دارید. اجازه بدید بدنتان حداقل ۱۰ دقیقه تحرک داشته باشد و GABA (گاما آمینوبوتیریک اسید) ترشح کند، نوعی  فرارسان تسکین دهنده عصبی که اضطراب را کاهش می دهد. همچینین ورزش کردن راه خیلی خوبی برای شکل گیری نظریه های جدید است. آدمهای مبتکر و آدمهای موفق می دانند که بیرون رفتن اغلب موجب ایجاد جرقه ای برای خلاقیت است.

راسکووف می گوید، می دانم که بسیاری از بهترین فکرها موقع موج سواری به سراغم می آیند. وقتی توی اقیانوس باشید، یک فعالیت روح بخش به همراه یک منظره قشنگ محیطی عالی برای خلاقیت ایجاد می کند. چه در حال دویدن، دوچرخه سواری یا باغبانی باشید، کلا ورزش با ترشح ایندورفین موجب خودکاوی در احساسات و اندیشه ها می شود. رمز کار این است که یک فعالیت بدنی را پیدا کنید که چنین تاثیری روی شما می گذارد و بعد آن را به یک عادت مهم در تعطیلی های آخر هفته خود تبدیل کنید.

  1. آنها یک کاری را که برایش شوق دارند دنبال می کنند

شاید از دیدن نتیجه کاری که آخر هفته ها با اشتیاق انجام می دهید، متعجب شوید. انجام کاری از روی شوق راه خیلی خوبی برای فرار از اضطراب است و ذهن شما را به روی فکرهای جدید باز می کند. کارهایی مثل نواختن موسیقی، مطالعه کردن، نوشتن، نقاشی کردن یا حتی بازی با بچه ها می تواند حالتهای فکری مختلفی را به جریان بیاندازد که این می تواند در هفته بعد حاصل خیلی خوبی داشته باشد.

  1. آنها زمان خوبی را با خانواده سپری می کنند

اگر می خواهید انرژی خودتان را دوباره به دست آورید و آرامش پیدا کنید لازم است آخر هفته ها زمان خوبی را با خانواده سپری کنید. وقت گذراندن با خانواده در آخر هفته ها برای اسپنسر راسکوف خیلی مهم است، برای او مهم نیست که چقدر از خانه دور هست، حتی اگر مجبور باشد در هفته آینده باز هم به همان جای دور برگردد باز هم آخر هفته ها به سمت خانه پرواز می کند. در طول هفته آنقدر مشغول کار و تلاش هستید که در کل هفته زمان کمی برای خانواده می ماند. اجازه ندهید این مسئله به آخر هفته ها هم سرایت کند. بچه ها را به پارک ببرید، با همسرتان به رستوران مورد علاقه اش، و به دیدن والدین خود بروید. مسلما از اینکه این کارها را انجام دادید خوشحال خواهد شد.

  1. آنها برای ماجراجویی های کوچک برنامه ریزی می کنند

برای رفتن به یک کنسرت یا یک بازی بلیط بخرید، یا در آن هتل دلپذیر جدید که به تازگی در مرکز شهر باز شده است اتاق رزور کنید. به جای دویدن روی تردمیل، برای رفتن به پیاده روی وقت بگذارید. سعی کنید کاری انجام دهید که قبلا انجام نداده اید یا کاری که شاید در کل زندگی تان انجام نداده اید. بررسی ها نشان می دهد که انتظارکشیدن برای انجام یک کار خوب عالی ترین قسمت انجام یک کار است که موجب لذت بخش شدن آن می شود. باعلم به اینکه برای آخر هفته یک برنامه جالب دارید نه تنها برای آمدن آخر هفته مایه خوشی دارید بلکه به طور شگفت انگیزی موجب می شود روحیه شما در طول هفته بهتر شود.

  1. آنها صبحها همان ساعت بیدار می شوند

تو رختخواب افتادن در آخر هفته ها برای جبران کم خوابی وسوسه انگیز است. گرچه موقتا احساس خوبی به شما می دهد اما بیدار شدن در ساعات مختلف نظم ساعت خواب شبانه روزی شما را به هم می زند. بدن شما برای اینکه بتواند خستگی را از بدن شما بیرون ببرد و موجب استراحت شما شود وارد مراحل پیچیده ای از خواب می شود. یکی از این مراحل آماده کردن ذهن شما برای بیدار و هوشیار شدن است و به همین خاطر است که آدمها اغلب قبل از خاموش کردن ساعت بیدار می شوند ( مغز یاد گرفته و آماده است). وقتی آخر هفته ها بیش از زمان عادی  می خوابید باعث می شود خسته و بیحال از جا بلند شوید. این مسئله فقط روز تعطیل شما را مختل نمی کند بلکه باعث می شود روز اول هفته هم کارایی کمتری داشته باشید به خاطر اینکه مغز شما آماده نیست سر موقع بیدار شود. اگر نیاز دارید کمبود خوابتان را جبران کنید فقط زودتر به رختخواب بروید.

  1. آنها صبحها را زمان خودشان می دانند

ممکن است پیدا کردن وقت برای خودتان در آخر هفته ها سخت باشد به خصوص اگر شما صاحب خانواده باشید. پس راهی پیدا کنید که اول صبح روزهای تعطیل قبل از هر چیزی یک کاری که برایش شور و شوق دارید را انجام دهید، این کار در ایجاد شادی و آسودگی ذهن سهم زیادی دارد. همچنین روش خوبی برای تکمیل نظم ساعت خواب شبانه روزی بدن شما است که خودتان را مجبور کردید مثل روزهای دیگر هفته بیدار شوید. ذهن شما دو تا چهار ساعت بعد از بیداری به اوج کارایی خودش می رسد بنابراین زود بلند شوید و یک کار فیزیکی انجام دهید و بعد که ذهن شما به اوج کارایی خودش می رسد بشینید و مشغول یک کار ذهنی شوید.

  1. آنها برای هفته آتی آماده می شوند

آخر هفته زمان خوبی است برای اینکه لحظاتی برای هفته آتی برنامه ریزی کنید. حدود حداقل ۳۰ دقیقه برنامه ریزی می تواند کارایی چشمگیری به بار آورد و موجب کاهش اضطراب شود. وقتی با یک برنامه وارد هفته جدید می شوید احساس می کنید مدیریت بیشتری روی آن هفته دارید به خاطر اینکه تمام کاری که باید انجام دهید این است که برنامه هایتان را اجرایی کنید.

نوشته : تراویس برادبری (Travis Bradverry) در Entrepreneur

ترجمه: ترجمه آنلاین نویسنده، فرنگیس رحیق

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *