حذف داعش با چراغ خاموش

گوگل و فیس‌بوک به دنبال راهی برای مسدودکردن خودکار فیلم‌های افراط‌گرا هستند
برخی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های اینترنتی مختص پخش فیلم، بی‌سروصدا حذف خودکار فیلم‌هایی با مضامین افراطی را از سایت‌هایشان آغاز کرده‌اند. این حرکت برای شرکت‌های اینترنتی‌ای که مشتاق ریشه‌کن‌کردن تبلیغات خشونت‌آمیز از سایت‌هایشان هستند و به دلیل زیادشدن حمله‌های افراطی از سوریه تا بلژیک و ایالات متحده، از سمت دولت‌های سراسر دنیا تحت فشار هستند، گام بزرگی است. رویترز در گزارشی می‌نویسد: منابعی دراین‌باره می‌گویند یوتیوب و فیس‌بوک، ازجمله سایت‌هایی هستند که برای مسدود یا خراب‌کردن فیلم‌های دولت‌های افراطی و دیگر موارد مشابه از این روش در سایت‌هایشان استفاده می‌کنند.
این فناوری در اصل در سایت‌های پخش فیلم برای شناسایی و حذف مواردی که دارای حق کپی‌رایت هستند، ایجاد شده است که به دنبال «هشتک‌ها» می‌گردد؛ نوعی اثر انگشت دیجیتالی که شرکت‌های اینترنتی به طور خودکار روی فیلم‌های خاص می‌گذارند و همه محتویاتی که با این اثر انگشت‌ها مطابقت داشته باشند، به‌سرعت پاک می‌شوند. این روش تلاش برای پست مجدد آن محتوا را موردی غیرقابل‌قبول شناسایی می‌کند، اما نمی‌تواند به طور خودکار جلوی پست فیلم‌هایی را که قبلا دیده نشده‌اند، بگیرد.
این شرکت‌ها به کارگیری این روش را تأیید نکردند یا درباره اینکه چطور چنین کاری خواهند کرد، حرفی نزدند؛ اما افراد زیادی که با این فناوری آشنایی دارند، می‌گویند می‌توان پایگاه داده‌های محتوای ممنوع فیلم‌های پست‌شده، مثلا محتواهایی مانند گردن‌زدن یا سخنرانی‌هایی برای تحریک به خشونت را بررسی و پست‌های جدید در آن مورد را شناسایی کرد. این دو شرکت درباره اینکه در بازبینی فیلم‌هایی که توسط این فناوری با موارد ممنوع مطابقت دارند یا به این موارد نزدیک هستند تا چه اندازه انسان نقش خواهد داشت، صحبتی نکردند. همچنین نگفتند این فیلم‌ها چگونه در پایگاه داده‌ها از اول به‌عنوان فیلم‌های افراط‌گرا شناسایی می‌شوند.
البته از آنجایی‌که شرکت‌های اینترنتی درباره این مسئله، خودشان و با رقیبانشان و دیگر افراد علاقه‌مند به بحث ادامه خواهند داد، احتمالا روند استفاده از این فناوری جدید در طول زمان اصلاح خواهد شد.
در اواخر ماه آوریل، در بحبوحه فشار رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اواباما و نگرانی‌های دیگر رهبران ایالات متحده و کشورهای اروپایی درباره افراط‌گرایی، شرکت‌های اینترنتی، ازجمله یوتیوب، شرکت آلفابت، شرکت توییتر، فیس‌بوک و کلادفیر برای بحث درباره گزینه‌هایی، ازجمله سیستم مسدودکردن محتوا که توسط طرح مبارزه با افراط‌گرایی مطرح شده بود، فراخوانده شدند.  
بسیاری از این شرکت‌ها تاکنون درباره محتواهایی که شرایط خدمات سایت را نقض می‌کنند، به‌ پیام‌رسانی کاربران اتکا کرده‌اند و هنوز هم خیلی از این شرکت‌ها به همین امر متکی هستند. در این حالت ویراستارها هر یک از موارد مخابره‌شده را بازبینی و پست‌های مشکل‌دار را حذف می‌کنند. گوگل و فیس ‌بوک می‌گویند درحال‌حاضر شرکت‌ها درباره به‌کارگیری خدمات خودکار به‌طور‌ علنی صحبت نمی‌کنند، بخشی از نگرانی آنها به‌این‌دلیل است که شاید تروریست‌ها نحوه دست‌کاری در سیستم آنها را یاد بگیرند یا اینکه رژیم‌های سرکوبگر برای سانسور مطالب مخالفانشان خواستار این فناوری شوند. ماتئو پرینس، مدیر اجرائی شرکت توزیع محتوای کلاد فیر، می‌گوید: «صحبت دراین‌باره در این شرکت‌ها هیچ حرکت صعودی ندارد. چرا آنها درباره مسئله سانسور لاف می‌زنند؟».
پس از اینکه طرح مبارزه با افراط‌گرایی برای نخستین‌بار در هفته گذشته سیستم مسدودکردن محتوا را توصیف و شرکت‌های اینترنتی بزرگ را ملزم به پذیرش آن کرد، دو نفر از افراد آشنا با روند این فناوری در حال تکامل، تأیید انجام این کار را به خبرگزاری رویترز اعلام کردند. منابع مطلع از فرخوان ماه آوریل گفته‌اند این فراخوان از سوی رئیس مدیریت سیاست‌گذاری فیس‌بوک، مونیکا بیکرت، رهبری شده است. طبق گفته شرکت‌کنندگان در این فراخوان، فیس‌بوک گزینه‌هایی برای بحث ارائه کرده و طرح مبارزه با افراط‌گرایی را که طرحی بدون کسب سود مالی است مطرح کرده است. گروه ضدافراط‌گرایی از سوی یکی از افراد این گروه فرانسیس تاونسند، که مشاور اسبق جورج دبلیوبوش در امنیت داخلی، بوده و مارک والایس، که معاون مدیر مبارزات انتخاباتی در برپایی مجدد انتخابات سال ٢٠٠۴ بوش، بوده تأسیس شده است.
منابع مطلع از فراخوان ماه آوریل می‌گویند شرکت‌ها از اینکه به یک گروه خارجی اجازه دهند تا درباره توصیف محتوای غیرقابل قبول تصمیم‌گیری کند، ابراز نگرانی کرده‌اند. در این فراخوان راهکارهای دیگری، ازجمله تأسیس یک مؤسسه جدید غیرانتفاعی یا توسعه یک مؤسسه موجود برای کنترل این صنعت، پیش کشیده شده است. همه گزینه‌های مورد بحث از فناوری هشتک بهره می‌گیرند. البته مرکز ملی غیرانتفاعی کودکان گمشده و مورد سوءاستفاده قرارگرفته می‌تواند الگویی برای یک سازمان تأمین‌کننده بودجه در این صنعت باشد که با استفاده از یک سیستم شناسایی به نام فوتو دی‌ان‌ای (PhotoDNA) تصاویر تحریک‌آمیز کودکان شناخته‌شده را شناسایی می‌کند. شرکت ماکروسافت جواز این سیستم را رایگان کرده است. در ماه می‌ ماکروسافت اعلام کرد از هانی فرید، دانشمند علم کامپیوتر کالج دارتموت، که برای طرح مبارزه با افراط‌گرایی کار می‌کند و به توسعه سیستم «فوتو‌ دی‌ان‌ای» و درنتیجه ایجاد یک تکنولوژی برای شناسایی نسخه‌های آشکار محتواهای تروریستی به ذی‌نفع‌ها کمک می‌کند، از نظر فنی و مالی پشتیبانی می‌کند.
طبق گفته دو نفر از افراد مطلع از این رویداد، بیکرت از شرکت فیس‌بوک با برخی از نگرانی‌های ابرازشده در این فراخوان درباره پیشنهاد طرح مبارزه با افراط‌ گرایی موافق است. او از اظهارنظر عمومی درباره فراخوان یا تلاش‌های فیس‌بوک دراین‌باره خودداری و فقط در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد فیس‌بوک همراه دیگران در حال یافتن راه‌هایی است تا بتوانند در حذف محتواهایی که با سیاست‌های ضدتروریسم متناقض هستند، به طور مشترک همکاری کند. یک منبع مطلع بیان کرده است فیس‌بوک در هفته‌های اخیر برای شرکت‌های دیگر یک نظرسنجی ارسال کرده است تا نظریه‌های خود را درباره گزینه‌های مختلف برای همکاری در این صنعت اعلام کنند. همچنین ویلیام فیتزگرالد، سخنگوی بخش گوگل شرکت آلفابت، که مالک یوتیوب است، از اظهارنظر درباره این فراخوان یا درباره تلاش‌هایی که برای به صورت خودکاردرآوردن مهار محتوا انجام می‌گیرد، خودداری کرد. سخنگوی توییتر گفت این شرکت هنوز در حال ارزیابی پیشنهاد طرح مبارزه با افراط‌گرایی است و «هنوز موضع مشخصی ندارد». یکی از کارمندان اسبق گوگل می‌گوید افرادی که در این فراخوان بودند درباره اینکه علاوه بر ایجاد مانع برای نقض حق کپی‌رایت یا به اشتراک‌گذاری سود سهام با سازندگان، شرکت‌ها چه کار دیگری باید برای سیستم شناسایی محتوایشان انجام دهند، طولانی‌مدت بحث کرده‌اند. طبق گفته افرادی که با سیستم هر دو شرکت گوگل و فیس‌بوک آشنایی دارند، سیستم مطابقت‌یابی محتوای گوگل از سیستم فیس‌بوک قدیمی‌تر و بسیار پیچیده‌تر است.
لیزا مواکو، مشاور ارشد رئیس‌جمهور ایالات متحده در مبارزه با تروریسم، در بیانیه‌ای بیان کرده است کاخ سفید از ابتکارهایی که به شرکت‌ها کمک کند در برابر تهدیدهای پیش‌آمده از جانب فعالیت‌های آنلاین تروریست‌ها واکنش بهتری نشان دهند، استقبال می‌کند.
ترجمه آنلاین نویسنده، فرنگیس رحیق
این مقاله پنج شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵ در روزنامه شرق به چاپ رسیده است.
فایل مقاله چاپ شده در روزنامه شرق: حذف داعش با چراغ خاموش
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *